neděle 26. července 2015

Recenze: Archiv

The Archived (The Archived, #1)Autor: Victoria Schwab
Počet stran: 336
Série: Archiv
Díl v sérii: první
Nakladatelství: CooBoo

Rok vydání ČR: 2014
V den, kdy umřeš, mi řekneš, že mám dar. 
V den, kdy umřeš, mi řekneš, že jsem se s ním narodila. 
V den, kdy umřeš, mi řekneš, že jsem dost silná. 
V den, kdy umřeš, mi řekneš, že všechno bude v pořádku. 
Nic z toho není pravda.  

Anne BishopVictoria Schwab se narodila v roce 1987 matce Angličance a otci z Beverly Hills. Začala publikovat v roce 2011. Do češtiny byly zatím přeloženy pouze knihy Archiv a Dveře do prázdnoty. Mezi další její díla patří The Near Witch, A Darker Shade of Magic či Everyday Angel.
(zdroj: http://www.databazeknih.cz/autori/victoria-schwab-63543)





Archiv je místo, kde mrtví odpočívají na policích jako knihy. Každá má své místo a svůj příběh protkaný vzpomínkami, do nichž může nahlédnout pouze Knihovník. Jenomže ani mrtví zde nespí věčně. Občas se probudí a zatouží po návratu do lidského světa. Když se tak stane, na scénu přicházejí Správci, aby zbloudilou Historii chytili a vrátili ji zpět do Archivu. Vše skvěle funguje, dokud někdo toto úsilí nezačne sabotovat. Zvládne šestnáctiletá Mackenzie Bishopová odhalit viníka?

zdroj


Pro tuhle knihu jsem se rozhodla pouze na základě obálky. Když jsem ji v knihovně popadla, vůbec jsem netušila do čeho jdu. A možná právě díky tomu, že jsem neměla vysoká očekávání, se mi kniha docela zalíbila. 

Pokud hledáte knihu, u které si odpočinete, zároveň se u ní pobavíte, a ani nějaké to napětí by nebylo na škodu, tak sáhněte po Archivu. Nejenom, že se ponoříte do originálního prostředí Archivu, kde jsou mrtví přirovnáváni a archivováni jako knihy, ale také nahlédnete do světa plného lží, manipulace, smutku a samoty. Dejte na mě, když říkám, že tato kniha má hodně co nabídnout.
zdroj
Sice mě hned na začátku příběhu trochu zarazilo, že si autorka zvolila psaní v přítomném čase, takže jsem si na její styl musela chvilku zvykat. A pomalý rozjezd knihy mému začtení také zrovna moc nepomohl, ale po několika kapitolách nastal zlom a já se od příběhu nemohla odtrhnout.
Co ale autorce nesmím upřít, je její skvělé zpracování samotné myšlenky Archivu. Je vidět, že si s tím dala práci, jelikož se kolem toho tajemného místa točí tolik pravidel, že snad není možné si je všechny zapamatovat. A i přesto, že jako celek působí hodně složitě, všechno je nám, čtenářům, vysvětleno, takže si můžeme nové prostředí vychutnat, aniž bychom se v tom nějak ztráceli.
Také mě potěšilo, že se v příběhu vyskytly i hlubší myšlenky typu vypořádání se se smrtí blízkého člověka. Je zajímavé sledovat, jak se hlavní hrdinka spolu s její rodinou snaží vypořádat s úmrtím člena rodiny.
Musím pochválit i autorčin nápad se vzpomínkami na dobu, kdy se teprve mladá Mackenzie učila, jak být Správcem. Převážně pomáhají k dokreslení příběhu, ale některé jsou i vysvětlovacího rázu.
Na závěr bych chtěla říct, že zápletka prvního dílu byla zajímavá a každý si v této knize přijde na své. Pokud jste fanoušci romantiky, tajemna či nějakého toho pěstního souboje, rozhodně to v příběhu naleznete.

Postav se v příběhu nacházelo opravdu hodně a byly celkem dobře zpracovány, i když by mi nevadilo, kdyby je autorka zvládla o trochu lépe.
Hlavní hrdinka Mackenzie se musela vypořádat se spoustou problémů, které se na ní valily ze všech stran. A jelikož je všechny zvládala obstojně, zasloužila si mé sympatie. Neříkám, že jsem vždycky s jejím chováním souhlasila, ale mohlo to být horší.
Owena jsem si oblíbila už od první scény. Působil tajemně, uměl se prát a navíc byl opravdu chytrý.
Zato Wes mě moc neuchvátil. Na můj vkus nebyl moc výrazný, což by, dle mého názoru, jedna z hlavních postav měla být. Jeho snaha o to být vtipný mi přišla příliš nucená a navíc se mi nelíbilo, že si ho všichni hned oblíbili.

Celkově knihu hodnotím kladně, jelikož byla originální a dobře se četla. Autorka ji měla dobře propracovanou, a ani po grafické stránce nemám co vytknout. Takže pokud hledáte něco, čím si ukrátit dlouhou chvíli, doporučuji vyzkoušet právě Archiv.  

HODNOCENÍ

Kniha: ♥ ♥   

Obálka: ♥ ♥   

2 komentáře:

  1. Výborná recenze :) Archiv mě už dlouho láká a po tvé recenzi ještě víc :) Musím se po něm kouknout v knihovně :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :D Já si ho chtěla přečíst hlavně kvůli obálce, a pokud nebudeš mít příliš velká očekávání, tak si myslím, že nezklame. Určitě se po něm podívej :D

      Vymazat

Za každý váš komentář děkujeme :)