pátek 16. ledna 2015

Recenze: Ready Player One

Autor: Ernest Cline
Počet stran: 512
Série: ---
Díl v sérii: ---
Nakladatelství: Jota

Být člověkem je většinu času dost na hovno. 

Videohry jsou jediná věc, která činí život snesitelným. 
Anorakův almanach. 


Ernest ClineErnest Cline v minulosti vystřídal mnoho zaměstnání, živil se jako kuchař v bufetu, kuchal ryby, pracoval ve videopůjčovně pro náročné diváky nebo jako počítačový technik, ale vždycky ho to táhlo ke psaní. Nakonec si svoje přání splnil, opustil všechna dosavadní zaměstnání a začal se zabývat tvořením příběhů, nejen v knižní podobě, ale také jako scénárista. Jeho film Fanboys z roku 2009 se stal kultovním fenomenem a jeho kniha Ready Player One se dostala na žebříček nejlepších knih roku 2011, a právě tomuhle dílu se teď podívám na zoubek.


Hlavní dějovou linkou je zde hon za pokladem v populární hře OASIS. Píše se rok 2045 a svět už dávno není to, co býval. Je nedostatek jídla a kriminalita nebezpečně stoupá, proto není divu, že většina lidí radši žije v prostředí hry OASIS, která je podle mých měřítek jakousi simulací života s prvky RPG (Role-playing game = hra na hrdiny).
A co teprve, když vývojář téhle hry zemře a jeho poslední vůli je to, že kdo jako první nalezne tři klíče a prolomí tři brány, které naprogramoval do hry, získá veškerý jeho majetek jak movitý, tak i ten nemovitý, který v přepočtu čítá více než dvě stě čtyřicet miliard dolarů. To potom hned každý zasedne ke svému vizoru (jakési brýle, které umožňují vidět svět OASIS) a pustí se do hledání "Hallydayova velikonočního vejce", jenže svět hry je obrovský, a tak dlouhých pět let nikdo nenalezl ani jeden z klíčů a u hledání zůstaly jen ty nejvytrvalejší hráči.
Až jednoho dne se výsledková tabulka změní a první příčku obsadí avatar, kterému se podařilo najít první měděný klíč.

Hlavním hrdinou je zde Wade/Parzival, který se pokouší najít klíče, jako všichni ostatní gunteři. Ze začátku se zdá jako by mu nezáleželo na ničem jiném, než na virtuálním prostředí, ale později se ukáže jako statečný (někdy až šílený) kluk, co je schopen pro záchranu hry udělat prakticky cokoliv.

Na tuhle knížku jsem slyšela chválu ze všech stran, proto není divu, že když jsem ji objevila v Levných knihách, téměř okamžitě jsem pro ni sáhla.
Tentokrát mi dovolte začít klady, které se mi na knize líbily.
Ze všeho nejdříve musím pochválit autora za to, jak skvěle celý příběh dokázal napsat, musím uznat, že jsem chvílemi pochybovala o tom, že je to smyšlené.
Dále se mi líbilo, že se v knize nachází tolik odkazů na různé filmy, seriály či hudební skupiny a docela mě překvapilo, že jich většinu znám.
Za vyzdvihnutí také stojí chování některých postav, kdy autor popisuje, co jsou někteří lidé schopni pro peníze udělat, to mi také přišlo docela realistické. No, ve zkratce, kniha nese určité poselství, jak by to s naším světem mohlo dopadnout, kdyby to šlo dál tak, jak je to v současnosti.
Co se týče záporů, jako takových, jsem si žádných nevšimla. Teď se spíš budu vztekat nad chováním lidí v knize obecně. Nechápu to, že než aby něco udělali se skutečností, radši se schovají do hry. Dobře, kdyby na hodinu nebo na dvě, aby se odreagovali, ale že tam zůstanou třeba třináct hodin v kuse? To mi opravdu nejde do hlavy.

Většina příběhu se odehrává právě uvnitř OASIS a velmi rychle dokáže zaujmout. Čím dál se knihou prokousáváte, tím hůř se zavírá. Nakonec jsem musela přečíst druhou půlku knihy v podstatě na jeden zátah, protože se nešlo odtrhnout. Rozhodně doporučuji.

Hodnocení:

Kniha: ♥ ♥   ♥

Obálka:  ♥ ♥   


Žádné komentáře:

Okomentovat

Za každý váš komentář děkujeme :)